nieuwsoverzicht
2 May 2016

Samen voor een gezondere samenleving

Volgens het CBS heeft 1 miljoen Nederlanders diabetes, de meest voorkomende chronische ziekte in Nederland. Elke week komen er 1.000 mensen bij met diabetes. Dat zijn feiten en cijfers die we niet mogen accepteren.

Het Vinkje, het keurmerk van Stichting Ik kies Bewust zet zich in voor een gezonder etende Nederlander. De stichting wil productinnovatie stimuleren om zo het productaanbod gezonder te maken. Daarnaast is ons doel de gezondere keuze voor de consument makkelijker maken.

De tijdgeest is in die 10 jaar sterk veranderd. Het denken over voeding is veranderd, onder wetenschappers en onder consumenten. Voeding en gezondheid zijn in deze tijd bepalend voor de identiteit van mensen. Er is ook kritiek op het Vinkje, zo bleek ook uit het debat georganiseerd door Foodlog. Onze Stichting is niet doof voor de kritische signalen.

Laten we de komende periode met elkaar luisteren naar wat consumenten nodig hebben en wat beter aansluit bij hun beleving en gedrag. Als nodig blijkt dat het Vinkje daarvoor van kleur moet verschieten, een verkeerslicht of een sterrensysteem moet worden, dan doen we dat. Waar het om draait is dat we een vertrouwd en volledig transparant logo-systeem moeten willen creëren dat maximaal bijdraagt aan een gezondere samenleving met heel veel minder welvaartsziekten. 

Ons logo moet nadrukkelijker gaan functioneren als integraal onderdeel van het totale gezondheidsbeleid. Dat moeten we doen met een overheid die helpt om gedragsverandering sneller en fundamenteler tot stand te brengen.

Lees het complete opiniestuk van Diana Monissen en de oproep voor samenwerking met organisaties zoals de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, Hartstichting, Consumentenbond en anderen.

Vragen over het Vinkje?

De meest gestelde vragen komen terug in onze FAQ’s. Stuur ons een e-mail voor alle andere vragen of opmerkingen. We nemen snel contact met je op.

Stel je vraag