nieuwsoverzicht
21 April 2016

Reactie op artikel in Volkskrant

Vandaag staat in de Volkskrant een artikel over het Vinkje. Met verderop een oproep aan het Vinkje om ermee te stoppen. In het artikel staan vier discussiepunten centraal. Hieronder geven wij onze reactie daarop.Lees hier de reactie van het Voedingscentrum.

Het effect van het Vinkje op gezondheid
Het Vinkje is opgezet na de oproep van de WHO en het ministerie van VWS om producten gezonder te maken en consumenten te helpen deze gezondere producten te kiezen. De stichting richt zich erop om die nutriënten te reduceren die een verband hebben met welvaartsziekten. Dus minder zout, suiker en verzadigde vetten in producten.

Naast bewerkte producten kunnen ook onbewerkte groenten, fruit, aardappelen, vlees en vis het logo dragen.

Het Vinkje heeft gezorgd voor deze productverbeteringen. Dit is door de Vrije Universiteit en het RIVM bevestigd. Zo zien we dat het gemiddelde gehalte aan zout in halvarines met het logo met 75% is gedaald en dat de gemiddelde hoeveelheid verzadigd vet in melkdranken is gehalveerd. Daarnaast tonen berekeningen van de Vrije Universiteit aan, dat als een gemiddelde Nederlander zijn producten in zijn dagelijks menu vervangt door producten met het Vinkje, de inname van verzadigde vetten, suiker, zout en energie aanzienlijk wordt verminderd.

Begrijpt de consument het Vinkje?
Volgens de Consumentenbond begrijpen weinig consumenten waar het Vinkje voor staat. Stichting Ik Kies Bewust laat ieder jaar onderzoek doen bij het onafhankelijke onderzoeksbureau GfK. Hieruit blijkt dat 70% van de consumenten het Vinkje koppelt aan gezondere producten. Ongeveer de helft van de consumenten kan globaal aangeven waar de Vinkjes voor staan.

Is het Vinkje onafhankelijk?
Een onafhankelijke wetenschappelijke commissie onder leiding van Prof. Kees de Graaf is verantwoordelijk voor de criteria. Deze commissie, waarin ook het Voedingscentrum is vertegenwoordigd, baseert de criteria op (inter)nationale voedingsadviezen en technologische mogelijkheden. Het proces voor het aanscherpen van de criteria (dat elke 4 jaar plaatsvindt) is door het RIVM positief geëvalueerd. Daarnaast controleert een onafhankelijke toetsingsinstantie (SGS) of producten aan de criteria voldoen.

Het Vinkje is als privaat initiatief opgericht, na een oproep van de WHO en het ministerie van VWS. Het Vinkje is natuurlijk niet te koop. Deelname aan dit keurmerksysteem kost geld, zoals dat ook voor andere keurmerksystemen geldt. Ook .voor het Vinkje geldt dat de kosten hiervoor worden verhaald op de deelnemers, waarbij de grote leden meer betalen dan de kleintjes. De jaarlijkse contributie wordt voornamelijk gebruikt voor communicatie, onderzoek en administratie.

Zijn er betere systemen beschikbaar?
Er is bij het Vinkje bewust gekozen voor een positief keuzesysteem, omdat we het erg belangrijk vinden dat de sector gestimuleerd wordt om producten te verbeteren. Als middel om productinnovaties te stimuleren, kennen we geen beter systeem dan een positief keuzelogo.

De reden voor het debat vanavond is dat de stichting vorig jaar heeft besloten om het hele systeem te evalueren om te kijken hoe het beter kan. Of andere systemen in Nederland beter zouden werken is onbekend. Mochten er tijdens de evaluatie systemen naar voren komen die daadwerkelijk beter zijn, dan houden we ons aanbevolen. Wat voor ons het belangrijkste blijft, is dat een logo moet bijdragen aan het bevorderen van de gezondheid door het verbeteren van de samenstelling van levensmiddelen en de productkeuze van de consument. Laten we de komende periode met elkaar luisteren naar wat consumenten nodig hebben en wat goed aansluit bij hun beleving en gedrag. Het logo moet kunnen functioneren als integraal onderdeel van het totale gezondheidsbeleid. Het moet daarvoor transparant zijn, kunnen rekenen op maximaal draagvlak, en in lijn liggen met de ontwikkeling van keuzelogo’s in andere landen.

 

Vragen over het Vinkje?

De meest gestelde vragen komen terug in onze FAQ’s. Stuur ons een e-mail voor alle andere vragen of opmerkingen. We nemen snel contact met je op.

Stel je vraag