nieuwsoverzicht
28 March 2016

Praat mee met het Vinkje

Afgelopen week stond in het teken van de campagne van de Consumentenbond, de introductie van de nieuwe Schijf van Vijf en de verlenging van de notificatie van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Hierbij stuur ik u de visie van het bestuur en een uitnodiging om mee te praten in een openbaar debat op 21 april. 

De missie
Stichting Ik Kies Bewust, de organisatie achter het Vinkje, is al tien jaar actief met het verbeteren van de productsamenstelling van levensmiddelen en het informeren van de consument. Het doel is levensmiddelen stap voor stap gezonder te maken door ze bijvoorbeeld minder zout, suiker en/of verzadigd vet te laten bevatten. Via het Vinkje wordt het de consument makkelijk gemaakt binnen een productgroep zoals brood of kaas, de betere keuze te maken. Dit geldt niet alleen voor gezonde basisvoedingsmiddelen maar ook voor snacks, frisdranken en sauzen. Juist in deze populaire productgroepen is gezondheidswinst te behalen.

Het succes
Het Vinkje is de afgelopen tien jaar behoorlijk succesvol geweest. Hierin gesteund door onafhankelijke wetenschappers van verschillende universiteiten en organisaties zoals het Voedingscentrum. Voorbeelden van succes zijn yoghurtdrinks die 75% minder toegevoegd suiker bevatten, margarines die in de loop van jaren 31% minder zout zijn gaan bevatten en sauzen waar 34% minder verzadigd vet in zit. Er zijn ruim 7.000 producten met het Vinkje en dit aantal neemt toe. Nagenoeg alle retailers doen mee. Daarnaast zijn er meer dan 3.000 recepten door de foodservice branche ontwikkeld die aan de criteria van het Vinkje voldoen. Die criteria worden vastgesteld door onafhankelijke wetenschappers en regelmatig aangescherpt. Het RIVM heeft dit proces onlangs positief beoordeeld.

Zoals bij vrijwel alle private keurmerken betalen de deelnemers zelf voor de organisatie en administratie. Grote deelnemers betalen veel en kleinere minder. Het Vinkje is dus een vrijwillig systeem van bedrijven die producten verbeteren om consumenten de betere keuze te bieden. De stichting beoogt met het Vinkje een verschuiving in aankoopgedrag te realiseren. Bijvoorbeeld van een zoute groentesoep naar een minder zoute groentesoep. De helft van de consumenten geeft aan – vaak of soms - producten met een Vinkje i.p.v. zonder te kopen.

Het Vinkje is het enige, door de overheid erkende, positieve voedselkeuzelogo van Nederland. De stichting werkt op internationaal vlak samen met bedrijven en wetenschappers die zich met succes op dezelfde manier inspannen het levensmiddelenaanbod gezonder te maken.

De evaluatie
In 2015, in de aanloop naar het tienjarig bestaan heeft het bestuur van stichting Ik Kies Bewust besloten het Vinkje initiatief te evalueren om ook in de toekomst succesvol te blijven. Zoals bij elk keurmerksysteem is er ook bij het Vinkje sprake van discussiepunten. De voorzitter van het bestuur, Diana Monissen, heeft eind februari aangekondigd dat de stichting dit voorjaar in gesprek gaat met organisaties, stakeholders en experts. Het doel is verbeteringen van het Vinkje met elkaar te bespreken. In dit kader worden ook ronde tafel gesprekken gevoerd.

Het debat
Onderdeel van de evaluatie is een openbaar debat op 21 april 2016 onder leiding van Dick Veerman. De stichting nodigt iedereen uit die het gezonder maken van het voedselaanbod een warm hart toedraagt. Ook kritische partijen, zoals bijvoorbeeld de Consumentenbond zijn uitgenodigd. Alle bijdragen zijn welkom. Inschrijven voor het debat is mogelijk via Foodlog.

Namens Diana Monissen

Voorzitter stichting Ik Kies Bewust

Vragen over het Vinkje?

De meest gestelde vragen komen terug in onze FAQ’s. Stuur ons een e-mail voor alle andere vragen of opmerkingen. We nemen snel contact met je op.

Stel je vraag