nieuwsoverzicht
28 April 2016

Innovatie bij producten met het Vinkje

Eén van de doelstellingen van Stichting Ik Kies Bewust is de voedingsmiddelenbranche stimuleren gezondere producten te maken. Voeding met minder verzadigd vet, suiker, zout en calorieën en juist meer vezels. Het initiatief van de stichting heeft op 4 manieren invloed op productinnovatie;

  1. de ontwikkeling van nieuwe producten die aan de criteria voldoen
  2. de herformulering van bestaande producten om aan de criteria te voldoen
  3. de herformulering van producten die het logo hebben om aan nieuwe of toekomstige criteria te voldoen
  4. de invloed van retail en catering op leveranciers van producten en van producenten op leveranciers van ingrediënten om (half)producten met een gezondere samenstelling te leveren.

De voedingsmiddelenbranche heeft de afgelopen jaren forse reducties doorgevoerd in zout, verzadigd vet en suiker om in aanmerking te komen voor een Vinkje. Maar hierbij stopt de innovatie niet. Iedere vier jaar worden de criteria voor verzadigd vet, suiker, zout, calorieën en vezels herzien en waar mogelijk aangescherpt. Producenten blijven innoveren om het Vinkje op de verpakking te plaatsen.

Stichting Ik Kies Bewust heeft onlangs een onderzoek gedaan binnen alle productgroepen. Hierbij is gekeken of de innovatie verder gaat na het behalen van een Vinkje. Dit blijkt vaak zo te zijn.  

Er werd een verdere verlaging van gehaltes suiker, zout en verzadigd vet in de bestudeerde productengroepen gevonden. In deze voorlopige rapportage staat de werkwijze en voorlopige resultaten van het onderzoek.

Vragen over het Vinkje?

De meest gestelde vragen komen terug in onze FAQ’s. Stuur ons een e-mail voor alle andere vragen of opmerkingen. We nemen snel contact met je op.

Stel je vraag