nieuwsoverzicht
7 March 2016

Het Vinkje is geen milieukeurmerk

In een artikel in de Volkskrant van 7 maart komt marketingdocent Ynte van Dam aan het woord over milieukeurmerken. In het artikel wordt, ook in algemene zin, gesteld dat negatieve keurmerken op het gebied van milieu effectiever zouden zijn in het beïnvloeden van consumentenkeuzes dan positieve.

De volgende uitspraak wordt geciteerd:  “Als we niet de goede producten een vinkje geven maar de slechte een rood kruis, dan zullen heel veel mensen bereid zijn zo'n product te vermijden en een wat hogere prijs te betalen.” Er wordt niet direct verwezen naar het Vinkje als gezondheidslogo. Het onderzoek richtte zich namelijk op milieukeurmerken. Toch kan de suggestie worden gewekt dat het Vinkje duurder is en niet omzetbevorderend werkt.

De feiten zijn gelukkig anders. Recent onderzoek van Hogeschool Rotterdam toont aan dat producten met het Vinkje niet duurder zijn dan vergelijkbare producten zonder Vinkje. En producten met het Vinkje maken bij de supermarkten 13% tot 25% uit van de omzet. Veel mensen kopen dus al producten met het Vinkje keurmerk.

Ons credo blijft: Maak de gezondere keuze de makkelijke keuze.

Vragen over het Vinkje?

De meest gestelde vragen komen terug in onze FAQ’s. Stuur ons een e-mail voor alle andere vragen of opmerkingen. We nemen snel contact met je op.

Stel je vraag