nieuwsoverzicht
21 March 2016

Consumentbond start campagne

De Consumentenbond vindt het Vinkje voor een gezondere of bewuste keuze op voedingsmiddelen verwarrend. Dat zou uit een onderzoek van de bond blijken. De bond wil dat het Voedselkeuzelogo verdwijnt en is de campagne “Weg met het Vinkje” gestart.

Dit jaar bestaat stichting Ik Kies Bewust tien jaar. Zij heeft als doel om voedselproducenten te stimuleren gezondere producten te maken en consumenten te helpen de gezondere producten te kiezen. In die tien jaar is er al veel bereikt waaronder een grote bekendheid van het logo en veel productverbeteringen die gestimuleerd zijn door de criteria achter het logo. Ook uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 70% van de consumenten het Vinkje koppelt aan gezondere producten.

De stichting weet dat er daarnaast ook verbeteringen aan het Vinkje en de communicatie daarover mogelijk zijn. Daarom heeft de stichting begin maart al aangekondigd dat ze een publiek debat en overleggen met belanghebbenden organiseert. Het doel hiervan is om ideeën te ontwikkelen hoe het Vinkje verder verbeterd kan worden. De Consumentenbond is hier vanzelfsprekend ook voor uitgenodigd.

Met de inzichten uit de gesprekken zal stichting Ik Kies Bewust haar koers formuleren. Ook in de toekomst blijven wij via het Vinkje de consumptie van gezondere producten stimuleren. We willen niet op de discussies vooruitlopen door nu met één belanghebbende publiekelijk de discussie aan te gaan. Uiteraard hopen wij dat de organisaties met ideeën voor verbeteringen van het Vinkje gehoor geven aan de uitnodiging.

Vragen over het Vinkje?

De meest gestelde vragen komen terug in onze FAQ’s. Stuur ons een e-mail voor alle andere vragen of opmerkingen. We nemen snel contact met je op.

Stel je vraag