Voedingsstoffen

Het Vinkje zegt vooral iets over de hoeveelheid suiker, zout (natrium), verzadigd vet en transvet die producten bevatten. Daarnaast kan de hoeveelheid vezels en calorieën meetellen. Waarom is ervoor gekozen om juist op deze voedingsstoffen te letten?

Vetten

De criteria van het Vinkje houden voornamelijk rekening met slechte vetten: verzadigd vet en transvet. Daarvan staat vast dat een te hoge inname verband houdt met een groter risico op hart- en vaatziekten. De inname van energie door verzadigde vetten ligt 20 à 30% hoger dan de aanbevolen hoeveelheid. Er wordt niet gekeken naar het totale vetgehalte, omdat goede vetten (voorbeeld: meervoudig onverzadigde vetten) ook een nuttig onderdeel van een gezonder menu zijn.

Zout

Te veel zout (natrium) verhoogt het risico op een hoge bloeddruk. Dit kan weer bijdragen aan het ontstaan van hart- en vaatziekten. Nederlanders krijgen gemiddeld 8,5 gram zout per dag binnen, terwijl dit volgens de Gezondheidsraad maximaal 6 gram (ongeveer 1 theelepel) mag zijn. Het meeste zout dat we innemen zit al in producten als we ze kopen. Kies daarom bij de aanschaf voor producten met minder zout.

Suiker

Suiker is slecht voor je tanden en levert energie, zonder dat het direct bijdraagt aan de inname van nuttige voedingsstoffen als mineralen en vitamines. Na een glas suikerhoudende frisdrank heb je vaak geen vol gevoel, waardoor je onbedoeld meer neemt en te veel calorieën binnenkrijgt. De inname van energie door suikers is ongeveer twee keer zo hoog als de aanbevolen hoeveelheid. Als je kiest voor producten met minder of weinig suiker, wen je aan een minder zoete smaak.

Voedingsvezels

Slechts één op de tien Nederlanders eet voldoende voedingsvezels. Vezels zitten onder meer in volkoren- en roggebrood, zilvervliesrijst, groenten, fruit en aardappelen. Een volwassene heeft per dag 30 tot 40 gram vezels nodig. Een tekort aan voedingsvezels veroorzaakt darmproblemen, zoals een te trage stoelgang, obstipatie, aambeien of uitstulpingen van de dikkedarmwand.

Calorieën

Calorieën geven het energiegehalte van een product aan. In principe zijn calorieën niet slecht, maar omdat meer dan de helft van de volwassen Nederlanders met overgewicht kampt, is het belangrijk er toch op te letten. Bij verschillende productgroepen, waaronder snacks, maaltijden en dranken, houden wij daarom rekening met de hoeveelheid calorieën.

Vragen over het Vinkje?

De meest gestelde vragen komen terug in onze FAQ’s. Stuur ons een e-mail voor alle andere vragen of opmerkingen. We nemen snel contact met je op.

Stel je vraag