Stichting Ik Kies Bewust

Geïnteresseerd in de historie en de organisatie achter het Vinkje? In vogelvlucht belichten we hieronder de belangrijkste ontwikkelingen en activiteiten van de stichting. Bekijk de animatie en kom alles te weten over Stichting Ik Kies Bewust. 

Geschiedenis 

Steeds meer mensen hebben te maken met aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes en sommige vormen van kanker. Daarom is een gezonder voedselaanbod en eetpartoon zo belangrijk. In 2003 riepen de World Health Organization (WHO) en Food Agriculture Organization (FAO) de voedingsmiddelenbranche op de gezondere keuze voor mensen gemakkelijker te maken. De Nederlandse overheid benadrukte daarna dat er een rol is weggelegd voor het bedrijfsleven om het aanbod minder vet, zoet en zout te maken.

“Inzet van voedingsmiddelenbedrijven is essentieel bij het ontwikkelen van lange termijn-oplossingen. (bron: WHO)”

Stichting Ik Kies Bewust

De Nederlandse voedingsmiddelenbranche pakte de handschoen op en werkte aan een initiatief dat hieraan voldoet. Campina, Friesland Foods en Unilever richtten met steun van de supermarktketens en Vereniging van Nederlandse Cateringorganisatie (Veneca) Stichting Ik Kies Bewust op. In mei 2006 presenteerden de partijen het resultaat: het Ik Kies Bewust-logo, een open initiatief voor de voedingsindustrie, retail en foodservice dat de gezondere keuze stimuleert door een eenvoudig en herkenbaar logo.

In maart  2011 zijn de criteria van het Ik Kies Bewust-logo afgestemd met de richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum. Het voedselkeuzelogo is genotificeerd in Europa en in 2013 opgenomen in de Warenwet. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) ondersteunt het keurmerk. De stichting bestaat uit verschillende organen die samen de organisatie vormen. Sinds de oprichting heeft het Vinkje heel wat stappen voorwaarts gezet. In de brochure maken we een tussenbalans op en staan we stil bij belangrijke resultaten.

In het jaarverslag tonen we per thema de belangrijkste initiatieven en acties van afgelopen kalenderjaar. Het Vinkje is een privaat initiatief, maar opereert met haar doelstellingen en de erkenning van de overheid in het publieke domein. Met de publicatie van dit jaarverslag geven we meer inzicht in de manier waarop het Vinkje is georganiseerd en een bijdrage levert aan een gezonder Nederland.

Doelen

  • De voedingsmiddelenbranche stimuleren de kwaliteit van het aanbod te verbeteren. Voeding moet minder verzadigd vet, suiker, zout en calorieën gaan bevatten. En juist meer vezels.
  • Mensen helpen kiezen voor verbeterde producten. Het Vinkje op de voorzijde van een verpakking is voor iedereen herkenbaar.

Secretariaat

In Wageningen is het secretariaat gevestigd dat wordt bemand door medewerkers van Schuttelaar & Partners (3 fte). Bedrijven met vragen over criteria, initiatieven om het Vinkje aan mensen uit te leggen en onderzoeken naar toepassing van het voedselkeuzelogo worden hier opgepakt. Het secretariaat is tevens de verbindende schakel tussen de diverse organen van het Vinkje (bestuur, wetenschappelijke commissie, gebruikersraad en communicatiecommissie).

Contact

Stichting Ik Kies Bewust
Bronland 12-S
6708 WH Wageningen
T +31 (0)70 3184426

info@hetvinkje.nl
www.hetvinkje.nl

Vragen over het Vinkje?

De meest gestelde vragen komen terug in onze FAQ’s. Stuur ons een e-mail voor alle andere vragen of opmerkingen. We nemen snel contact met je op.

Stel je vraag